torsdag 6 juni 2013

Individuell uppgift om bildspråk och bilddidaktik. Vt. 13 L6



Inledning och bakgrund till val av moment
Det finns många tankar och teorier om barns lärande i omlopp, men jag tänker inte beröra alla, utan koncentrera mig på dem som är relevanta för hur jag föreställer mig min lektionspanering.
Ur Lgr 11s (Skolverket, 2011) centrala innehåll för årskurs 1-3, vill jag lyfta fram bildanalysen, dels för att jag personligen intresserar mig för den och dels för att jag anser att det är extra viktigt att barnen i dagens samhälle får tillgång till relevanta och effektiva sätt att tolka och sortera sin mediekonsumtion och sin digitala omgivning (Lindgren & Norström, 2009). Bild är makt, i sin möjlighet att påverka och alla ska ha lika chans till den, enligt den demokratiska idé som ligger till grund för vårt samhälle. Jag har i ett tidigare arbete (Axelsson, 2012) använt ordet uttryck, i stället för kultur, därför att för mig handlar kultur i mångt och mycket om rätten till uttryck och i detta fall - barns rätt till uttryck i skolor som riskerar att uppslukas av marknadsestetiken som är en stark(are?) kraft i sammanhanget (Persson, 2004).
Syfte
Jag vill värna om barns rätt till uttryck och stärka deras förståelse av andras yttryck, genom att stödja dem i tillägnandet av verktyg för analys och reflektion.

Lektionsplanering i bildanalys åk. 3
Pedagogisk vision:
Att skapa förståelse för bildens kommunikativa mening och dess potential att uttrycka budskap som berör sinnen på olika sätt genom, att låta eleverna se och samtala om tidningars visuella innehåll från olika tider och olika delar av världen (Lgr 11, Skolverket, 2011). Min tanke är att de genom att samspela/interagera med varandra, ska få en situerad kommunikation som kan skapa mening i handlingen (Selander, 2003). Deras förförståelse ska kunna berika momentet, genom att eleverna ingår i diskussion och samtal.
Kortsiktiga mål
·         De ska kunna förstå, på ett övergripande plan, hur en dagstidning är uppbyggd, bildmässigt och att det förändras med tid och plats.
·         De ska kunna delta i samtal om bilderna.
·         De ska förstå att bilder kan ha/har budskap/funktioner, sändare och mottagare.
·         De ska själva kunna reflektera över bilders innehåll (Skolverket, 2011).
Långsiktiga mål
·         De ska kritiskt kunna granska massmediebilder och kunna reflektera över dem.
·         De ska behärska terminologin kring bildanalys för att kunna samtala om bilder.
·         De ska kunna se att tid och plats har betydelse för bilders utformning och budskap (Skolverket, 2011).

Innehåll och arbetssätt
Vi kommer tillsammans och i mindre grupper, att titta på ett antal dagstidningar, dagens och från 40–50-talen, samt senare tidningar från andra delar av världen och samtala om dem. Vi kategoriserar bilderna i; konst, reklam, propaganda och nyhetsbilder. Vi tränar på att tolka budskap och funktion i bilderna genom semiotisk bildanalysmetod (Nordström, 2009) och diskuterar i grupp och helklass. Eleverna väljer en bild att berätta om i smågrupper (det är ingen redovisning, utan enbart för att öva analys i samtal) (Lundahl & Folke-Fichtelius, 2010). Ett inkluderande förhållningssätt åstadkoms genom att övningarna genomförs både i helklass, gruppvis och två och två, samt att ingen enskild redovisning förekommer. Övningen är ”öppen”, så till vida att förändringar kan göras om obalans av någon form skulle förekomma i klassen. Den är inte väldigt material- eller tidsbunden. Mitt språk ska sträva efter att ha en framåtsyftande, nyfiken och öppen karaktär, med frågor anpassade efter situation och sammanhang (Pihlgren, 2010). Själva arbetsformen, med öppna samtal och diskussioner, ska vara en del i elevernas socialisation, där de införlivar kamraternas och klassens värderingar och föreställningar (Thornberg, 2006). Vi kommer ibland andra att använda oss av begrepp som; ikon, index och symbol (Lindgren & Nordström, 2009), som vi under en tidigare lektion bearbetat.
Genomförande och dokumentation
Till detta har jag avsatt två lektionspass (med möjlighet att förkorta eller förlänga vid behov) som kommer att genomföras i bildsalen, helklass. Beroende på klasstorlek och dynamik kan genomförandet behöva anpassas något och därför tar jag inte upp detaljer kring det här.
Tillfälle 1:
Jag börjar med att visa dagens tidning (GP) och frågar om någon har läst eller sett på bilderna innan och om de i så fall fastnade för någon särskild och varför. Om inte, bläddrar vi en stund i den, två och två, tills vi hittar någon bild de/någon reagerar på. Detta blir ingången till ett samtal om vad en tidning är/kan vara och varför de finns. Samtalet sker i en sokratisk anda, inte som konsekvent metod (Pihlgren, 2010).  Jag vet att en viss förförståelse finns bland barnen som är värdefull för deras gemensamma lärande. Vi jämför sedan med ett antal tidningar från 1949 och ser om bilderna skiljer sig åt och diskuterar varför, varför inte. Vi ser om det går att börja kategorisera bilderna i olika kategorier, som vi redan talat om vid ett tidigare tillfälle, och jag tror att vi börjar med det i helklass, för att avsluta med samtal i mindre grupper. Under hela lektionen observerar jag hur eleverna deltar i samtal och diskussioner, för att se om jag har anpassat nivån riktigt eller behöver justera något. Min dokumentation består i att jag filmar aktiviteterna/samtalen i klassen med en kamera, uppställd längst bak i rummet. Jag använder sedan det materialet endast som underlag för min utvärdering av momentet (Bjørndal, 2005) och för att kunna bedöma elevernas individuella utveckling mot målen och interaktionen eleverna sinsemellan, det kommer alltså inte att ses av någon annan.
Tillfälle 2.
Vi startar upp med att återigen, två och två, bläddra i dagens tidning för att se om det finns någon bild som är lockande, speciell, vacker osv. De får  parvis välja en bild som de pratar tillsammans om en liten stund. Sedan diskuterar vi bilden i storgrupp, för att se om det finns olika tolkningar. På vita tavlan skriver vi upp sådant som är viktigt att tänka på när man analyserar bilder, exempelvis; finns det för, mellan och bakgrund? Av vem, till vem och varför? Detta kan de sedan ha som stöd när de under andra halvan av lektionen samtalar om en bild de själva valt från en mängd olika tidningar jag lagt fram, internationella, gratistidningar och dagstidningar. Detta tillfälle syftar till att eleverna ska få fortsätta, i förhoppningsvis redan startade processer, mot en medveten och reflekterande bildanalysförmåga.

Utvärdering och bedömning
För att kunna göra en utvärdering av uppgiften måste jag först bedöma elevernas progression i relation till uppgiftens syfte och mål. Det gör jag genom att titta på samtalen som förekommit:
·         Att det framgår att eleven i huvudsak förstår hur en tidning är uppbygg
·         Att det framgår att eleven kan samtala om bilder
·         Att det i framgår att eleven ser bilden som bärare av budskap i kategorier
·         Att det i framgår att eleven kan göra egna tolkningar av bilders budskap
Skriftliga omdömen ska vara informativa, formativa och i relation till målen/et (Skolverket, 2009). Jag vill att mina omdömen enbart ska poängtera det positiva, eftersom att jag vill vara försiktig med omdömen, felanvända kan de istället motverka sitt syfte (Lundahl & Folke-Fichtelius, 2010).
Exempel på skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal:
- Du deltar i samtal och diskussioner om bilder, både i grupp och i helklass, på ett sätt som visar att du förstår att bilder kan ha budskap.
- Du är väldigt engagerad i alla samtal och diskussioner i klassen och det är viktigt och för att alla ska få samma chans att prata, ska vi träna lite på hur man pratar på ett sätt så att alla får tid att säga vad de tycker och att lyssna på varandra utan att avbryta.
- Du har många tankar om bilder och kan förklara vad du menar med dem.
- Du har lätt för att se vad olika bilder kan ha för budskap, om det är reklambilder eller nyhetsbilder och vad den som gjorde bilden kanske vill att man känner eller tycker.
- Du analyserar bilders komposition på ett noggrant och detaljerat sätt.
Mitt moment fokuserar på en formativ bedömning, för bästa lärande och ställer därför stora krav på pedagogen vad det gäller dokumentation, förhållningssätt och språk gentemot eleverna (Lundahl & Folke-Fichtelius, 2010).

 Reflektion
I min reflektion tar jag upp ett antal begrepp, som enligt min mening pekar på nyckelaspekter i/för barns lärande i/för framtiden.
Visual literacy – ett begrepp som är viktigt men underskattat i skolan. Att ge barn möjligheter till kommunikation på olika sätt och genom olika medier, är en av dagens viktigaste uppgifter. Att de kan tolka budskap i olika kontexter och kritiskt kunna granska dem, är färdigheter som tränas upp genom frekvent övning och borde därför ingå i ett flertal av de ämnen som förekommer i skolan (Lindgren & Nordström, 2009). 
Immediacy (Lindgren & Nordström, 2009) är ett annat begrepp som ökar i relevans och sätter man det i samband med fenomen som Instagram, där hela tanken är att bilden ska säga allt och ordens funktion enbart är att skaffa publik till det visuella budskapet, blir det väldigt aktuellt och samtidigt kontroversiellt.
Lärendemiljöer – är ur ett sociokulturellt perspektiv en viktig aspekt som man måste väga in när man talar om barns lärande. Vygotsky (1896-1934) menar att kreativ aktivitet ligger till grund för det konstnärliga, vetenskapliga och tekniska skapandet och är en produkt av den mänskliga fantasin (Vygotskij, 1995). Därför är stimulerande och funktionella omgivningar och sammanhang viktiga när man planerar sina lektioner och lärandetillfällen i bildämnet (Löfstedt, 2004).

Om vi kan hitta hållbara sätt förhålla oss till utvecklingen på, när det gäller mediers och medias betydelse för barns lärande, så har vi en större chans att utvecklas med dem, istället för efter, som är fallet för många pedagoger i skolor idag.





Referenslista

Bok

Bjørndal, C. R. P. (2005). Det värderande ögat. Stockholm: Liber.

Lindgren, B. (2009). Vad kan ses och vad kan avbildas? I Lindgren, B., Nordström, G. (2009). Det kreativa ögat. Om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur.

Lindgren, B., Nordström, G. (2009). Den visuella världen. I Lindgren, B., Nordström, G. (2009). Det kreativa ögat. Om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur.

Lundahl, C.,Folke-Fichtelius, M. (Red.) (2010). Bedömning i och av skolan - praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.

Löfstedt, U. (2004).  Barns bildskapande. Jönköping: University Press.

Nordström, G. (2009). Makt och seende. I Lindgren, B., Nordström, G. (2009). Det kreativa ögat. Om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur.

Persson, M. (2006). Marknadsestetiken. I Aulin-Gråhamn, L., Persson, M., & Thavenius, J. (2004). Skolan och den radikala estetiken. Lund: Studentlitteratur.

Pihlgren, A. S. (2010). Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2009). Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen– för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2811

Säljö, R. (2003). Föreläsningar om lärande och tidsandan. I Selander, S. (Red.) (2003). Kobran nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Liber.

Thornberg, R. (2006). Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare. Stockholm: Liber
.
Vygotskij, L. S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.

Övrigt

Axelsson, A. (2012). Rätt till uttryck? Institutionen för pedagogik och utbildningsvetenskap. Göteborgs Universitet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar