onsdag 10 april 2013

Min ingång i EXIT


 Jag börjar med att erkänna att jag har landat i en känsla, en bild som jag vill förmedla, eller berätta, om man så vill. Den lyser så klart i mitt inre att min enda tanke är att få ut den, jag måste helt enkelt göra detta, det är en instinkt. Det är en nattbild på ett berg i skogen, med fullmåne som lyser på en naken människa som ser ut att (längtansfullt eller desperat) sträcka sig efter/mot den. Med hjälp av kamerateknik och andra hjälpmedel vill jag skapa en suggestiv och vacker bild som förmedlar en känsla av något som är både sårbart och starkt på samma gång, som jag.

Hur ska jag då gå till väga?

Det första jag måste göra är att ta reda på så mycket som möjligt om alla komponenter och element som måste finnas med, för att kunna skapa en realistisk tidsplan att hålla mig till. Sedan kan kartlägga alla delar för sig för att få en överblick.

Exakt vad vill jag berätta? Hur komponerar jag min bild utifrån det? Vilken teknik behöver jag och hur bemästrar jag den för att få det resultat jag är ute efter? Kommer det att finnas tillgång till fullmåne och klart väder, när då? Har jag några som vill hjälpa mig, 2-3 stycken (inklusive "modellen")? Hur går efterarbetet till och hur lång tid behöver jag till det? Fundera på hur den bäst presenteras och i vilket sammanhang..

Jag har hittat en plats som jag tror ska fungera, men jag är inte säker på om jag kommer att lyckas förmedla min känsla genom linsen. De första dagsljusbilderna/skissbilderna blev platta och tråkiga, men det är väl så de ska se ut innan jag gjort något. Jag har läst en av böckerna och hittat intressanta saker i tidningarna, så jag känner att det börjar röra på sig.


Vad jag har beväpnat mig med i fas ett

Mitt mantra för att inte flippa ur...

...och lite småsaker som kan vara bra att ha

Utsikten från mitt fönster, vågar jag gå in i skogen på natten...?

Hur jag skulle klarat mig utan denna vet jag inte

Inför fas två...

Sitter just nu och ser att det är becksvart ute...jag kommer inte att våga gå in i skogen i natt heller...hällvätte!

                                                                            men

Här kommer några provbilder av en av mina första idéer; Legobegravning. Jag vänder mig emot att vi i mångt och mycket och i bästa välmening, försöker "skona" barnen från sådant som är naturligt och kräver bearbetning eller insikt. Jag ville göra en hel serie på temat leksaker och den vanliga döden. Jag målade nya ansikten, eftersom sorg inte har sin plats i legovärlden.



















1 kommentar:

  1. Jag skulle inte heller våga gå ut i skogen själv på natten. Det är kanske bra om du tar med dig någon. Dels för att bolla idéer med och dels för sällskapet skull. Och ja, bärhjälp. ;)

    SvaraRadera