onsdag 20 mars 2013

Materialkanon Uppgift v. 12

En uppgift i två delar; den första i att lista vad material och tekniker är och vad de betyder för mig. Den andra består av att planera en serie lärtillfällen i ämnet bild.

Vad är material för mig? Ja, eftersom jag inte har någon som helst bakgrund eller utbildning i vare sig bild, färg, form, tekniker eller något liknande, eller har hållit på med detta på hobbybasis, så är mina kunskaper begränsade, men någon form av uppfattning har jag likväl. För mig är material hårdvaran man använder för att skapa något och tekniker är mjukvaran; hur man gör det. Men jag vet ändå inte om "kol" är materialet eller tekniken eller både ock...Så vad jag tror att andra tror att jag ska kunna som bildlärare, är hur och varför man målar i akvarell, olja, tusch, collage, skulpterar i lera, plus en massa saker jag inte ens kan namnet på, jag har inte gjort potatistryck på trettio år...Vad jag själv vill lära mig, är hur jag kan överföra min entusiasm samt locka fram kreativiteten och glädjen i mina elever. Ge dem verktyg för att kunna uttrycka sig i bilder, öva sin analytiska förmåga och använda dessa kunskaper i andra ämnen och senare i livet. Så det här med tekniker hamnar någonstans i limbo för mig, glappet känns stort. Jag får se vad Löfstedt säger om detta...

Jag har i alla fall hittat något jag vill utveckla, något som har vuxit fram under vintern/våren och som jag känner har lockat mig från första stund jag läste i läroplanen för bild; foto och fotografering. Här hittar jag allt det jag söker; det estetiska, det politiska, det känsliga, det fantasifulla och det provokativa. Här kan man blanda och ge, tvärämnesprojekt som skoltidning eller som ett enskilt utforskande i det lilla. Vad som är material och teknik här är jag osäker på, men att kameran med tillbehör, är material vågar jag säga, men om det finns några speciella tekniker och vad de heter låter jag vara osagt, men det ska jag ta mig tusan ta reda på!

Eftersom jag inte är bevandrad i några tekniker ännu, tänker jag ta fasta på det jag har skrivit ovan och genomföra ett fotoprojekt med en tvåa, halvklass för enkelhetens skull. Jag vill att de ska få grunden i vad fotografering innebär och därigenom få egen erfarenhet av vad ett foto kan berätta.
De ska i grupper om tre (man lär tillsammans, av och med varandra) lära sig om kamerans funktioner och användningsområden, genom att under en lektion helt enkelt få "leka" med kameran och datorn, jag är övertygad om att de i sina övriga praxis har en stor förförståelse de kan dela. Jag vill börja lägga grunden till förståelsen för ljuset betydelse för stämningar, objektets betydelse med mera. De ska få upptäcka skillnaden mellan ett "snapshot" och en planerad bild, för att se om man kan öka och minska stämningar och budskap. De ska få "pröva på" att vara nyhetsfotograf för att se hur man kan förmedla händelser på olika vis. Jag vill att de ska använda sig av media på ett sätt de kanske inte brukar, att göra egna bildkompositioner och montage av bilder de tagit i ett speciellt syfte.

Jag tänker mig att detta tar sex lektioner och mynnar ut i eventuellt en utställning med vernissage, en nättidning eller vad vi bestämmer tillsammans. Att det är meningsfullt för dem, är för mig nummer ett, det blir den stora utmaningen att få med dem på sin nivå. Alla ska kunna delta och det finns inga "rätt eller fel sätt" meningen är att man ska upptäcka kameran och dess möjligheter.
Om man ska vara ute eller inne beror på vad barnen vill och möjligheterna att lösa det. Vi börjar lektionerna med att gå igenom vad vi ska göra och varför och innan varje lektions slut samlas vi för att prata om vad som var svårt/roligt/lätt etc. och skriver upp vad vi ska göra/ta reda på tills nästa gång.

Jag tror inte det är meningen att jag ska lägga upp hela lektionsplaneringar här, för det blir lite mycket att läsa, men jag hoppas att andemeningen går fram. Fotografier har makt och de har rätt att ta del av den.



2 kommentarer:

  1. Riktigt bra V.12, det känns som du fångat essensen i veckan ( man kanske inte skulle gått i tisdags:P). Jag tycker om och håller med om en massa, hårdvara och mjukvara kändes som bra ord att använda sig av och jag förstår vad du menar.
    Tror att dina mål med din undervisning är det viktiga, inte huruvida du har en konstnärsbakgrund!
    Du skriver vettigt och jag blir inspirerad av din lärandesekvens, bra idé att jobba med ljuset i fråga om fotografi. KUL! Åh vad eleverna kommer tycka det är julafton:)Jag får se till att överföra lektionen till mellanstadiet tror jag bestämt..

    SvaraRadera
  2. Tack För dina ord Filippa, det känns skönt att höra att någon tycker att det jag skriver verkar vettigt,för själv har jag en känsla av att vara totalt "lost", som mina barn skulle ha uttryckt det :) Kram på dig för att du är du

    SvaraRadera