söndag 17 mars 2013

Uppgift; Mönster

Ja, kära vänner, nu har snart en vecka lagts till handlingarna och en ny väntar runt hörnet. Det är väl härligt det där, att man inte kan sia om framtiden, allt är egentligen ovisst? Visste ni förresten att upplevelsen av nuet är ett moment som varar i  två sekunder innan det övergår till ett bli ett minne? Jag funderar på och fascineras     av tiden; hur den mäts och vem som har den. Alla pratar om att ha eller inte ha tid...är det något man kan ha eller få eller bli av med egentligen? Klockan tickar ganska högt här i tystnaden där jag skriver, sekunderna passerar...fyra sekunder är två nu, vad gjorde jag då? Vad har du för känsla för tiden?

Jag var ju sjuk under större delen av veckan och kunde därför inte se era presentationer av uppgiften, men har fått höra ett de var bra och att ni hade roligt och jag ska ta del av era bloggpresentationer så jag blir riktigt uppdaterad. Min egen uppgift blev jag tillslut ganska nöjd med , som helhet, detaljer och en del annat lämnar i övrigt att önska, men jag kan stå för helheten och tanken bakom. Den tanken var att arbeta med symboler, deras ursprung och betydelser, för att sedan skapa egna ur ett samtidskontext. Jag råkade också hoppa in på sidan för Prezi-verktyget (som jag varit intresserad av men inta fattat ett dugg) och började greja med en presentation samtidigt som jag utvecklade uppgiften, lite knepigt eftersom det ena hela tiden hängde på det andra... Men min självkänsla och inspiration ökade i takt med att jag lyckades göra vissa saker, så man kan säga att det var tack vare att jag började bakifrån som jag kom till slutet.

Jag skapade symboler för begrepp som betyder något för mig idag, problemet var snarare att det var svårt att sätta samman dem till ett mönster; det blev fult helt enkelt. Jag tog bort ett par symboler, de som var svårast att kombinera och tillslut fann jag att fyra enkla symboler kunde bilda ett mönster som liknade de man kan finna på gamla krukor från utgrävningar av döda kulturer, vilket var det jag var ute efter. Färgerna jag valde var en guldig nyans och en härlig grön som passade till, både färgmässigt och i min symbolism.

Mina symboler i mönstret är:
Stiliserad guldhand med fingrar grupperade om två och tre: Vulkanhälsning från STAR TREK som i orginal betyder: Lev väl och frodas, och här symboliserar hoppet om andra världar som lever i fred och välstånd.
Grön cirkel: En planet som inte är hotad av växthuseffekt eller andra katastrofer
Gröna vågformationer: Stiliserade ljudvågor som symboliserar all media och den ständiga strömmen/flödet av information. Alltså EJ en grön sol ;)
Slutet öga: Symbol för att vända blicken inåt och hitta en lugn och trygg plats i sig själv.





Själva presentationen är ju uppbyggd på stödord och kan behöva lite mer underlag, men den är både en beskrivning av min process, samt hur och varför jag vill göra detta med barn. Jag fattar mig kort och här finns min mönsterpresentation, håll till godo.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar