lördag 2 mars 2013

Reflektion vecka 9

Att ha bildanalys på HDK visade sig vara bättre än väntat, eftersom vi arbetar både med teori och praktik i en väl avvägd form. I början på veckan startade vi lite mjukt med de teoretiska grunderna, för att sedan i workshop praktiskt skapa egna affischer med ett mer eller mindre dolt budskap baserat på det vi lärt oss. Det var svårare än man kan tro, att med collage-teknik av tidningsmaterial mana fram djup, riktningar och stämningar. Det kräver träning och som jag känner; reflektion i grupp, för att ta till vara den samlade erfarenheten och hitta "ZPDpunkter" hos varandra.

Men det som var allra roligast (och mest utmanande) var att själva skapa en liten installation som skulle väcka starka reaktioner hos betraktaren, vilka reaktioner som helst. Jag var väldigt inspirerad just då av Taryn Simons utställning "An american index of the..." som tar upp det osynliga och i bland makabra, på ett tycker jag, mjukt men ändå kompromisslöst sätt. Vi hade även sett bilder av den amerikanska fotografen Sally Mann som anses kontroversiell på många sätt, men vars bilder berör mig genom sitt starka uttryck.
Vi hade ett dygn på oss, så det skulle "poppa upp och ut" inget om i fall att eller ditt och datt.

Det jag ville säga var att
vi är alla ett nummer bland många

som berättar en historia

där vi inte alltid kan se

varför eller vem

som är skyldig till vad...

3 kommentarer:

  1. Gillar verkligen din installation, väldigt tänkvärd!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att din installation var stark Agneta. Jag kände. Den trängde sig på och var "jobbig".Innan du redovisade hade jag redan skapat min egna historia. Du väckte en stark reaktion.

    SvaraRadera
  3. Tack för er feedback, det känns bra att jag på något sätt fick fram det jag ville:-)

    SvaraRadera