fredag 1 mars 2013

Reflektion vecka 8

Nu var det ett tag sedan jag gjorde ett inlägg, det har varit en del att tänka på och då kanske man behöver ta en paus, jag gjorde det i alla fall.
Nog om det, vecka åtta var det ja..Jo, vi skulle ju besöka ett antal (minst fyra) utställningar med samtidskonst under veckan och det såg jag fram emot att få göra. Vi skulle även låna och läsa en bok om ett ämne vi inte hade några förkunskaper i och som vi ville lära oss mer om. Jag fastnade för en tjock bok om asiatisk samtidskonst, som är en vit plats på kartan för mig, och som jag hoppas kunna bli en ny inspirationskälla för mig. Jag håller på och läser den nu, så det blir ett separat inlägg om det;-).

På tisdagen samlades två grupper på ett café, för att snacka ihop oss lite och reflektera en smula innan det var dags för konstmuseet. Väl där splittrades vi upp i smågrupper eller gick själva, det var nog både medvetet och undermedvetet eftersom man har olika erfarenheter av att ta till sig konst. Just detta blev avgörande för mig; jag verkade inte kunna bestämma mig för om jag ville gå ensam eller med andra, så det blev varken hackat eller malet för min del, utan jag gick runt lite på måfå och koncentrerade mig för mycket på var de andra tog vägen...Jag gav mig själv inte den lugn och ro jag hade behövt för att smälta intrycken.

Och intryck blev det

Efter två utställningar i Hasselbladcenter ("An American Index" och "Strindberg") ramlade jag och Å in på två mindre gallerier, där både ägare och konstnär var närvarande. Det blev lite svårt kände jag, eftersom de såg mina reaktioner på deras verk och jag blev så medveten om mig själv och inte på ett bra sätt. Det kändes också fel att ta upp mobilen och fota, precis som om jag hellre än att köpa snålfotade deras tavlor.  Jag kände mig obekväm med att göra det, även om det säkert är en normal sak att göra. Jag bryr mig om vad andra tänker, så är det.

Varför har jag gjort det jag gjort under vecka åtta? Ja, jag valde att se och uppleva sådant som jag var intresserad av och som av olika anledningar lockade mig. Det var härligt att göra en "Forrest Gump" och se vad som väntade bakom hörnet i galleriväg. Ja, ni vet citatet från filmen: "Life is like a box of chocolate; you never know what you gonna get". Det är något jag ofta tänkt på att göra, bara hitta gallerier här och där och gå in, men aldrig gjort. Där ser man.

Men mitt största misstag var att trycka in allt på samma dag, eftersom jag blev översköljd av intryck och nästan mättad innan jag hann börja. Jag fungerade som en knustorr blomkruka i fönstret som blir vattnad; jorden är så hård att allt bara rinner över...Måste ta det lite lugnare! Måste hinna reflektera emellan! Resten av veckan och några dar in på denna blev jag liksom tom inuti, tills jag hunnit i kapp mig själv. Har nu konfigurerat programmet och hittat nya uppladdningsbara batterier.

Det har sina sidor, det här med att peta och påta i sig själv. När man förutom det, ska koncentrera sig på andras bloggar, åsikter och tankar kan det bli lite överhettat. Men det är något jag ska jobba på; att hålla en lagom distans till det som kan dra för mycket ström.

Så kontentan av veckan blev; inspirerade, men med en liten varningsklocka och lite suddig i kanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar